Geen Stijl / The Dark Side, 2016

 

2016-06-25iph 264 2016-06-25iph 262

2016-06-20 001

2016-06-20 002

2016-06-25iph 117

2016-06-25iph 119

2016-06-25iph 118

2016-06-25iph 221

2016-06-25iph 233

2016-06-25iph 276 2016-06-25iph 2732016-06-25iph 281 2016-06-25iph 284 2016-07-27 015 2016-07-27 016 2016-07-27 017 2016-07-27 019 2016-07-27 020 2016-08-07 003         2016-06-25iph 256 2016-06-25iph 258

* @ Nafer Loves You Supermarket: Navin Thakoer, Jeroen Jongeleen, Martha Cooper, Coolsingel 79, Rotterdam

>>>

Geen Stijl / The Dark Side, 2016

Sinds jaar en dag struint Jeroen Jongeleen het internet af naar de onderbuik van onze samenleving. Niet zozeerom louter masochistiche danwel sadistische overwegingen alswel om een beeld te krijgen vn de toon, de teneur, het accent van ‘het debat’, of in ieder geval zoals de daders het zelf plachten te noemen. Als kunstenaar gebruikt hij de betere scherven uit deze maatschappelijke oersoep om deze vervolgens terug te werpen in het publieke veld – niet verstopt in digitale uithoeken ditmaal, maar via de kunst en buitenruimte zodat een ieder kan meebeleven hoe de spreekwoordelijke vlag er bijhangt.

Op uitnodiging en in samenwerking met Navin Thakoer dook hij in zijn collectie ongeremde en vervuilde quotes, verzameld rond de periode voor en na de dood van Anil Ramdas – veelal uit de digitale annalen van online cultuurblog Geenstijl – om deze als verse basis te gebruiken voor een reeks over de plek die ethniciteit, multiculturaliteit en racisme innemen in onze huidige tijd.

Eerder werkte Jongeleen met soortgelijke texten, vooral met het accent op kunst en cultuur(bezuinigingen), de texten hercontextualiserend en daarmee de plek en rol bevragend van de kunst en hemzelf als kunstenaar. Hoe het ditmaal en in dezen uitpakt is een open vraag.

Jeroen Jongeleen toonde zijn kunsten eerder in diverse buitenlanden van Suriname tot Nieuw Zeeland; de uithoeken van Nederland; van de Verenigde Staten tot Roemenie en wat daartussen zit, in diverse musea, galeries, projectruimten, festivals en publicaties. Daarnaast ook ongevraagd en gewoon in de frisse buitenlucht. Gewoon omdat het kan.


by

Tags: